11/22/2014 - شنبه 1 آذر 1393

نشانی خانه های سلامت منطقه 9

خانه های سلامت منطقه 9
نشانی خانه های سلامت منطقه 9

1- استادمعین(1): پارک المهدی، جنب شهر کتاب تلفن: 66080119
2- هوشیار(2) : خ طوس – نبش خیابان عربی
3- دستغیب(3): بلوار استاد معین مرکز آموزشهای اجتماعی تلفن : 6037340
4- عبدالله(4) : خ امام زاده عبدالله – پاساژ گلها
5- فتح (5) : فتح- جنب آتش نشانی – مرکز امور جوانان و تشکل های عقیق
6- شمشیری(6) : خ شمشیری –خ ملکی –جنب پارک شمشیری
7- مهرآباد جنوبی(7) : مهرآباد- پارک کوکب
8- صنعتی(8) : بزرگراه فتح - خ فتح 21 - مسجد حضرت نرگس
9- خانه سلامت همکار : آزادی- بلوار استاد معین ( شهرداری منطقه 9 ) 64062809
پیوندهای مفید

—            تاریخچه منطقه 

بررسی اولین نقشه های تهیه شده از شهرتهران و آبادی های پیرامون آن نشان میدهد که در غرب حصار یعنی جایی که جاده تهران
قزوین از محل دروازه قزوین آغاز می شد اراضی و باغات آبادی های بریانک ، جی و مهر آباد و در جنوب آنها یافت آباد در دو طرف جاده تهران قزوین واقع شده بود . این آبادی ها در گسترش کالبدی تهران تدریجا به آن ضمیمه شدند اما با پیشروی بعدی این گسترش تا مسیل کن تداوم یافت . حرکت توسعه تهران بدوا آبادی های جی ، بریانک و مهر آباد را هدف قرار داده است . اگر چه عناصر یاد شده هیچ کدام در منطقه قرار ندارند اما توسعه تهران در گذر از آنها به اراضی مناطق غربی یعنی منطقه 9 رسیده است . از عناصر برجسته تاریخی منطقه 9 می توان به موارد زیر اشاره کرد :

—
           
آستانه مبارکه امامزاده عبدالله : این آستانه که در لبه شرقی منطقه 9 و در خیابانی به همین نام قرار گرفته در سال های ابتدای قرن 14 هجری شمسی دارای بقعه ای چوبی و کوچک بوده و در میان قبرستانی قرار داشته در محل خروجی یکی از رشته های قنوات پرآب قرار گرفته بوده است . هم اکنون در این مکان مجتمع مسکونی نیروی هوایی قرار دارد.

—
           
قلعه مهر آباد : در جنوب سرآسیاب مهرآباد قرار داشته است و هم اکنون در آن محل در لبه خیابان تفرش یک بابا حسینیه و یک بابا گرمابه قطعه زمینی بایر و در پشت آنها تعدادی واحد مسکونی و چند بابا مغازه قرار گرفته اند . فرودگاه مهر آباد ، پادگان جی ، واحدهای صنعتی ، و کارخانجاتی و میدان آزادی از مهم ترین عوامل تأثیر گذار بر روند تحولات کالبدی منطقه می باشند . شکل گیری فرودگاه مهر آباد به حدود سال های 1330 و در مکانی که از آخرین لبه های غربی شهر تهران آن زمان بیش از 5 کیلومتر فاصله داشت باز میگردد. اما پیش از مکانیابی فرودگاه ، پادگان جی در مشرق آن احداث شده بود . وجود این دو عنصر زندگی مدرن در نواحی غربی تهران تأثیر زیادی بر این منطقه در آستانه قرن بیستم میلادی گذاشت و شکل گیری اولین کارخانه ها و صنایع در حول جاده ای که بعدها به جاده قدیم کرج معروف شد را سبب شد. تا حدود سال 1335 توسعه ای کند و نا پیوسته در غرب تهران از طریق تغییر کاربری اراضی مزروعی و باغات به مراکز صنعتی خدماتی و تولید رخ می داد اما با شروع سال های دهه 40 این روند سرعت گرفت و در سال 1350 محور جاده قدیم کرج به مهم ترین محور تولیدی صنعتی کشور تبدیل شد که در حال حاضر نیز کم و بیش این نقش را به عهده دارد. 


با عرض پوزش ، این سایت در حال بروزرسانی می باشد



از صبر و شکیبائی شما سپاسگزاریم

انتخاب رنگ:
عرض اسکین:
پترن زمینه:
تغییر فونت:
گزینه جستجو: خروج